Luontopäiväkirja

Elokuu 31, 2010

Lemmenjoen kansallispuistossa

Aihe: Liikkeellä luonnossa — jukka @ 8:18 pm

Hei vaan luonnon ystävät!

Viime viikolla Jyväskylän Keskussairaan Kunto ry:n jäsenet viettivät unohtumattomia elämyksiä Lemmenjoen kansallispuistossa. Kunnon jäsenet olivat Lapin reissulla nyt jo kuudetta kertaa, joten kyse on todella aktiivisista liikkujista. Yhdistys tukee jäsentensä liikuntaharrastusta, ja niinpä tällekin retkelle saatiin hieman tukea yhdistyksen taholta. Matkalla meitä oli kuljettaja mukaan lukien 48 innokasta retkeilijää.

Ensimmäisen päivän illaksi majoituimme Tankavaaran kultakylään. Majoituksena meillä oli mukavat hirsimökit, joissa uni saunan jälkeen maistui, ja niin maistui Tankavaaran mainio poronkäristyskin. Täytyy sanoa, etta Tankavaaran palvelut olivat erittäin vieraanvaraisia ja mukava sinne oli jäädä yöksi.

Tiistaina matkamme jatkui Lemmenjoelle Njurgalahteen. Ryhmämme jakaantui kolmeen ryhmään, joista mökkiryhmä eli Hästens-ryhmä jäi Ahkulle. Päiväretkiä kultamailla tekevä Kakkonen otti alleen jokivenekyydin ja matkasi Kultahaminaan. Itse lähdin vaellusryhmä Ykkösen mukaan, ja aloitimme taipaleemme kävelemällä Härkäkosken kämpälle yöksi. Kivikkoinen reitti Lemmenjoen rinteellä ei ihan ole sieltä mukavimmasta päästä, mutta hienoja harjumaisemia siellä kyllä näkee. Kahlaamon ylityspaikalla menimme venelossilla toiselle puolen jokea.

Keskiviikkona tavoitteemme oli tunturialueella sijaitseva Ravadas-järvi. Matkalla pysähdyimme ihastelemaan Ravadas-köngästä. Illaksi ehdimme järvelle, ja Jarmon kanssa kipaisimme vielä ennen pimeän tuloa huiputtamassa Maarestan. Yö oli kylmä ja ehkäpä jo pakkasen puolella. Torstaina matka jatkui Vaskojoen kämpälle. Puolivälissä matkaa huiputimme Soabbekealdinoaivin laen ja jatkoimme oaivin satulasta Vaskolle. Poroaidan porttia haettiin kauan, ja luulin jo, että olemme menneet siitä ohi. Viimein se kuitenkin tuli vastaan, ja pääsimme majalle aivan kuten suunniteltiin. Illalla saunottiin ja paistettiin nuotiolla räiskäleitä. Hieno ja kaunis ilta - kuutamokin.

Perjantaina alkoi vaelluksen vaativin osuus. Se alkoi nousulla Ladnjoaivin rinteelle, jonne jätimme reput ja jatkoimme huipulle. Mahtava keli: aurinko paistoi ja tuulta ei ollut juuri lainkaan. Huipulla suorastaan viihtyi, mutta matkaa oli jatkettava. Kiersimme tunturin rinnettä ja jatkoimme Maddib Ravadaksen vedenjakajalle, jossa ruokailimme. Tähän asti meno oli ollut raskasta, sillä vettä ei tunturissa ollut lainkaan ja vesipullot olivat jo tyhjiä saapuessamme alas. Onneksi kuitenkin vettä Ravadaksesta löytyi. Matka jatkui Jäkäläpään kautta suunnistusvirheen takia, ja taas tuli nousua aika lailla. Jäkäläpään alue on kullakaivualuetta, jossa Miessinjoen latvat sijaitsevat. Nyt kaivospiireillä näytti hiljaiselta, mutta Hopeaojalla kullankaivaja, lempinimeltään Mullisaukon poika, kertoi meille oman tarinansa siitä, miten hänestä tuli kullankaivaja. Saimme ihastella hänen kultapullojaan ja korukiviään. Loppumatka meni jo hieman raskain askelin Pellisen kämpälle, jossa pääsimme saunaan ja lepäämään.

Pellisellä majaillut Kakkosryhmä oli viikon aikana huiputtanut Morgam Viibuksen, retkeillyt kultamailla ja tutustunut Jouni PIhlajan kaivospiirin toimintaan. Jouni oli esitellyt perin pohjin kullankaivua, josta ryhmä oli ollut todella kiinnostunut. Eikä Hästens-ryhmäkään ollut pelkästään mökeillä lonkkaa vetänyt. Joenkielinen oli huiputettu ja moni oli tehnyt pitkiä lenkkejä alueella.

Palasimme jokiveneellä kultamailta pois ja jatkoimme Saariselälle Tunturihotellille. Buffet-pöytä notkui herkkuja ja illalla tanssilattialla verryteltiin. Sunnuntai-illaksi palasimme Jyväskylään.

Hieno retki, josta suuri kiitos kuuluu kaikille mukana olleille. Seuraava retkeä suunnitellessa voi katsella valokuvia ja karttaa, ja tehdä mielessään jo uusia retkiä alueelle. Uskoisin, että jonkin asteinen kultakuume saattoi jokaiselle tulla ja että Lemmenjoki lumosi meistä monet - jälleen kerran!

Tässä muutamia tunnelmakuvia matkan varrelta:

Tankavaarassa käristys maistui

Ladnjoaivin huipulla

Tupluurit

Tauko Jäkäläpään rinteellä. Taustalla näkuu Ladnjoaivi

Edesmenneen kuuluisan kullankaivaja Kokko Heikin osin turpeella vuorattu kämppä, jossa kävin isäni kanssa Heikkiä tapaamassa n. 30 vuotta sitten

Pellisen kämpällä matkan jälkeen iltanuotiolla yhdessä Kakkos-ryhmän kanssa